Дама с харизма
„Успешният човек трябва да има харизма, да се харесва на хората. Трябва да умее да предизвиква във всеки, с когото е в контакт, ако не нещо друго, то поне не лошо отношение, не отблъскване. Би било чудесно, ако може да предизвиква добронамереност". Думите са на една истинска дама. красива жена и определено успешен мениджър - шефката на пенсионна компания „Доверие" Даниела Петкова. Осемте години начело на институцията са й поднесли много уроци, но основният е. че човек винаги и във всичко трябва да бъде почтен.
По 12 часа на ден елегантната бизнес дама се занимава с пенсионно осигуряване. Денят й минава най-вече в комуникация - по телефона, лице в лице, по мейла. „Имам непоносимост към чиновническия режим на работа -идване на работа в точно определен час. Не може един мислещ и креативен човек, който има нагласа за иновации, да има подобно поведение - от определен до определен час", споделя Даниела Петкова. Не си тръгва от работа преди 21.00 ч. вечер, а когато има бизнес вечеря - и по-късно. Някои присъствия на коктейли не може да откаже - има хора и институции, които няма как да не бъдат уважени с визита. „Може би от външна гледна точка присъствието на такъв коктейл изглежда като някакво разтоварващо забавление, но не е така. Даже много често е натоварващо, разговорите обикновено са по работа", споделя жената. Работата на
„Доверие" е да
управлява парите за пенсия на 1.3 милиона
българи. „Ако на един търговец му кажете, че трябва да съществува по начин, по който всеки месец да продава 1.3 милиона пъти нещо, от което при тази продажба ще спечели по 0.20-0.30 лв., той със сигурност ще се откаже", твърди Петкова. В Европа фондовете имат значително по-малко клиенти, но затова пък управляват милиарди евро.
„Всеки, който ръководи някакъв екип от хора, отговаря за някакъв бизнес, за да бъде успешен, на първо място трябва да е почтен като човек", твърдо се е убедила бизнес дамата. Според нея не е лесно човек да оцелее на ръководна позиция и затова трябва да е много самодисциплиниран и да е готов за напрегната работа.
Популярна е тезата, че големият мениджър не трябва да отделя много време за работа, защото неговата основна задача е да накара другите да работят. Ако той не е могъл да достигне до това, то той не би бил добър мениджър. „Не споделям тази теза, не я разбирам. Може би тъкмо защото не я разбирам, тя не е част от мен и моя начин на мислене", казва Даниела Петкова.
Самата тя е въплъщение на другото, което е научила през всичките години, отдадени на бизнеса - че добрият ръководител трябва да има харизма и да е добронамерен към хората. „Естествено, не е достатъчно да е един добре изглеждащ и симпатичен човек,, защото трябва да познава хората и средата, в която работи, и то да ги познава в дълбочина. Мениджърът трябва да е също така човек, който обича хората и не е безразличен към техните проблеми", казва Даниела Петкова. Тя е убедена, че е добре човек да е амбициозен, за да се развива, но не и да се стреми към издигане в службата на всяка цена. „Важното е
човек да върви напред или нагоре,
но не назад и надолу", отбелязва Петкова.
Така се случва и в нейната кариера - развива се напред и нагоре, но това става естествено и никога не й е било самоцел. Всичко започва от математическата гимназия в Добрич и после УНСС, макар в началото бъдещата бизнес дама съвсем да не е ориентирана каква професия иска да си избере. "17-18 години е твърде ранна възраст, за да очакваме някой да е ориентиран в избора на професия - това става доста по-късно. Цялото си висше образование завърших по-скоро с мисълта, че трябва да имам завършено висше образование, без да се замислям за конкретната специалност", казва Петкова.
А детската мечта за професия? По тази тема шефката на „Доверие" обича да разказва интересна история от гимназията. „Имах много амбициозна класна ръководителка. Когато завършвахме 11-и клас, в последния час на класния ръководител тя ни е накарала всеки да запише каква му е мечтата, какъв иска да стане, макар че всички впоследствие установихме, че сме забравили за тази случка. Учителката обаче е запечатала в пликове написаното, съхранила го е и ни го даде 20 години след завършването. За нас беше огромна изненада - да прочетеш нещо от себе си, за което си забравил, че съществува и да се сблъскаш с човека, който си бил на 17 години. Та, от записаното в онова листче става ясно, че тогава съм била изпълнена с желание за реализация в обществения живот, за обществено ангажирана работа. Днешната ми позиция от тази гледна точка може да се счита, че е сбъдване на детската ми мечта. Бизнесът
е финансов, но е с много ясна социална насоченост".
След завършването на гимназията идва един от важните уроци в живота на Даниела Петкова. Убедена в познанията си по математика, тя подценява подготовката за кандидат-студентския изпит и представянето й не е според очакванията. „Самочувствието често пречи на хората. Тогава получих много важен урок в живота - никога да не се явявам на нещо, на което държа, неподготвена. Спазвам този принцип до ден днешен", споделя жената.
Без да подозира, съдбата й се оказва счетоводството, макар че в началото дисциплината й изглежда скучна и не й се нрави много. Започва работа като счетоводител на крехката 21-годишна възраст, и то в доста необичайно място за жена - Завода за електронни преобразувателни елементи. Бързо се ориентира в лабиринта от сложни счетоводни сметки, таблици, цифри и днес смята, че няма човек, който да е неудовлетворен, ако усеща, че е усвоил нещо в детайли и е минал в майсторски клас. Така счетоводството й става интересно, допада й заради подредеността и балансираността и само след 2 години вече работи в централата на „Заводпроект".
Вятърът на промените през 1989 г. заварва бъдещата бизнес дама в майчинство. Следващите няколко години тя посвещава на отглеждането и възпитанието на сина си. Междувременно животът неочаквано я отвежда в далечна Япония, където живее около година. „Това е наистина много различно място и е особено усещането, когато човек се задържи повече време и види отвътре как изглеждат нещата", спомня си Даниела Петкова. Впечатлила я е силата на колектива сред японците, лично се е убедила колко популярно е там родното кисело мляко и е разбрала, че когато човек прави нещо, то все пак трябва да има полезно действие. „Максимата „залудо работи, залудо не стой" е нещо, което не уважавам", отбелязва Даниела Петкова.
Никога по време на прехода не е работила в държавно ведомство. След промените
решава да се бори сама
и отваря консултантска фирма. „Първоначално бях решила да нямам работодател и, ако мога да направя нещо, то да е от мое име, за моя сметка и в моя полза. Успявах да се справя и не съм имала намерение да бъда наемен работник", спомня си бизнес дамата. Съдбата обаче отново се намесва и през 1994 г. Петкова се включва в новаторския и рискован тогава проект - стартиране на пенсионно дружество. „Тогава това беше дейност, за която единственото, което можеше да се каже, е, че не беше забранена със закон. Едва по-късно с Министерството на финансите започнахме да пишем счетоводни стандарти и т. н., и т. н.", казва Даниела Петкова. Смятала е да се задържи за малко, но вече е в компанията 14 години. От главен счетоводител и шеф на дирекция „финанси и счетоводство" през 2000 г. става генерален изпълнителен директор.
Кой е най-трудният й момент в кариера? „Това е моментът, в който ми се наложи мъчително да анализирам и да реша дали да изоставя всякаква кариера, държавата, всички свои близки и приятели, всичко онова, което е тук, и да отида да живея в САЩ. Това е държавата, която си избра моят съпруг", споделя жената. От думите й личи, че дилемата наистина е била тежка. „Бих пожелала на всички да не им се налага да правят такъв избор. Това е изключително житейско изпитание", казва тя. И все пак решава да остане в България. В близък план амбициите на бизнес дамата са свързани със сина й, с финансовите параметри от отчета на „Доверие" и с желанието й непрекъснато да се развива и да твори.