Доверени пари

в-к "Капитал", 13.10.2007

ВИЗИТКА

Житейски факти:

Родена на 19 октомври

Омъжена, има син

Образование:

Университет за национално и световно стопанство, София - магистър по икономика (1976 - 1981)

Професионален опит:

- Научноизследователски институт по строителни материали към "Заводпроект", главен счетоводител (1983 - 1986)

- "Заводпроект", главен счетоводител (1986 - 1989)

- ПОК "Доверие", главен счетоводител (1994 - 1997)

- ПОК "Доверие", директор на дирекция "Финанси и счетоводство" (1997 - 2000)

- ПОК "Доверие", главен изпълнителен директор (2000 -

Счетоводството е най-омразната й дисциплина в университета. Въпреки това днешният главен изпълнителен директор на Пенсионно-осигурителна компания (ПОК) "Доверие" Даниела Петкова до голяма степен дължи кариерата си на него.

Става счетоводител почти случайно, току-що завършила икономическия институт. В началото на 80-те години, за да се сдобие със собствено жилище, Петкова решава да се включи в строителна бригада. Оказва се обаче твърде слаба физически и председателят на районния комитет на Комсомола я изпраща да води счетоводството в Завода за електронни преобразувателни елементи в столичния квартал Горубляне. Така тя влиза в света на отчетите и балансите и остава там и до днес.

В "Доверие" попада през 1994 г. Бивш колега я препоръчва на израелските собственици за главен счетоводител. "На мен се падаше задачата да изградя от нулата счетоводна система по международни стандарти за съвсем нова за нашата страна дейност. Това определено беше предизвикателство", казва мениджърката.

Всъщност тя отива в "Доверие" с намерението не след дълго да се върне към частната си счетоводна фирма. Три години по-късно я закрива. По това време вече е финансов директор на осигурителната компания. Днес Даниела Петкова управлява над 200 души и финансови активи на стойност близо 700 млн. лева. Дружеството има три пенсионни фонда - задължителен професионален (за работещите при тежки условия на труд), задължителен универсален (за родените след 1959 г.) и доброволен. Към момента на тях са доверили парите си 1.2 млн. българи. Това прави "Доверие" пазарен лидер по брой осигурени лица с дял от близо 37%. Резултат, постигнат в конкуренция с още осем пенсионно-осигурителни дружества.

Силата на иновациите

Сега, когато като цяло клиентите вече са разпределени между компаниите, ключови за успеха на бизнеса са иновациите, смята Даниела Петкова: "Компания, която иска да е лидер, трябва първа да въвежда тенденциите на пазара, а другите я следват." "Доверие" първа предлага на клиентите си възможността да проверяват по електронен път състоянието на индивидуалните си партиди, да ползват отстъпки при определени търговци, с които компанията има сключен договор. Първа изгражда 24-часов консултантски кол-център.

Преди няколко месеца дружеството поде инициатива да накара младите хора да се замислят за бъдещето си и да започнат да плащат осигуровки върху реалните си доходи. Идеята възниква от анализ на пазара на труда, който показва изключително нисък процент на заетост и ниски доходи във възрастовата група от 18 до 24 години. Даниела Петкова предлага в средните училища да се въведат часове по социално осигуряване и трудовоправни отношения, за жалост без резултат.

"Имам много конкретни планове как в следващите три-четири години в сферата на обслужването да въведем стандарти, които да са съпоставими с международните норми в нашия бранш. Не бих била в тази компания и не бих била удовлетворена от работата си, ако нямах визия за развитието на "Доверие" за няколко години напред във всеки един момент", твърди Петкова. Според нея усещането, че се развиваш като личност и като професионалист, е най-силният мотивационен фактор и за подчинените й. "Хората трябва да знаят какво правят, защо го правят, къде искат да отидат и с кого да са там. Тази прозрачност на целите и пътят, който трябва да се извърви, правят хората всеотдайни", категорична е Петкова.

Стъпка по стъпка

Човек, който стъпка по стъпка води към целта. Така отговарят конкуренти и подчинени, когато ги питаме за Даниела Петкова. За София Христова, изпълнителен директор на конкурента "Алианц България", мениджърката на "Доверие" е един от изявените професионалисти в бранша. "Мнението ми се основава на дългогодишната ни работа в тази сфера, тъй като се познаваме още от времето, в което създавахме основите на допълнителното пенсионно осигуряване в България", казва Христова. Тогава се пишат първите закони, които регламентират дейността на пенсионните дружества, а Петкова е човекът, който заедно със специалисти от Министерството на финансите създава първия стандарт за счетоводна отчетност за пенсионно осигуряване в България.

Горе-долу оттогава рамо до рамо в трудности и успехи до нея е нейната заместничка Ангелина Петрова. За началничката си тя твърди, че умее да мотивира хората около себе си. "За някои е трудна за общуване, но аз работя лесно с нея, защото знае какво иска", продължава Петрова. Според нея доказателство за това са действията на Петкова по време на кампаниите за първоначалното разпределение на осигурителния пазар. Тогава в рамките на два месеца действащите на пазара фондове трябва да достигнат до всички работещи във вредни условия на труд и да ги убедят да се запишат именно в "Доверие".

Малко след това следва втора кампания. Даден е законов срок от шест месеца, в който да се обходят и спечелят за универсалния фонд хората, родени след 1959 г. По това време "Доверие" работи почти като военизирана организация - решенията се вземат по-скоро на команден принцип. Служителите на компанията заедно с 15-те хиляди осигурителни посредници обикалят офиси, мини и предприятия в цялата страна. Работи се извънредно, дори през почивните дни. "Спецификата на този момент изискваше изцяло уникален подход. За да се осъществи успешно, всичко трябваше да бъде планирано до най-малкия детайл. Всички бяха наясно, че трябва да изпълняват, не да разсъждават. И най-малкото неизпълнение изкарваше човека извън борда", спомня си Петкова. Резултатите не закъсняват: "Постигнахме 41% пазарен дял по брой осигурени в професионалния и универсалния пенсионен фонд на компанията, и то с парите, които акционерите дадоха за постигане на 25% дял." Няколко години по-късно компанията продължава да е лидер, макар и с малко по-малък дял. Лекият спад всъщност е логичен, като се има предвид навлизането на нови играчи на пазара.

Кризисен мениджмънт

След този период на еуфория и завоевания обаче в компанията настъпва криза. "Имаше дни, в които идваха по 7-8 хил. души и избираха "Доверие". Всеки, работещ тук, знаеше, че клиентите тогава не бяха запознати добре с допълнителното пенсионно осигуряване и избираха дружество в зависимост от това дали харесват хората, с които се срещат. Това носи невероятно удовлетворение и удесеторяваше силите на всички. Но това приключи и адреналинът и мотивацията изчезнаха. Трябваше да се мине към систематичен, нормален подход на работа", разказва мениджърът на "Доверие".

Тогава за нея самата е мъчително да се премотивира, и то така, че да въздейства върху останалите. "Беше много, много труден момент в моята кариера изобщо", казва с пресипнал глас Петкова. Започва да променя лостовете за управление в посока към екипна работа. Една от най-важните й задачи е "Доверие" да не се управлява еднолично, а от екип мениджъри, които да взимат заедно важните за компанията решения. Тя работи рамо до рамо с тях и генерира идеи. Все пак Петкова си запазва правото на вето, ако прецени, че по една или друга причина въпросното решение ще навреди на фирмата. За целта тя разполага с пълното доверие на акционерите.

По подобен начин се определя и къде да се инвестират парите на осигурените в "Доверие". Всяка седмица се провежда заседание на инвестиционния комитет. В него участват и външни консултанти. Решенията се оформят в свободна дискусия, а Даниела Петкова отново има правото на вето. Рядко й се налага да го упражнява. Един от случаите, в които е казала "не", е свързан с желанието да се инвестира в акции, които противоречат на социално отговорната инвестиционна политика, която "Доверие" се опитва да следва. "Имахме съмнения за собствениците на компанията и свързани с нея корупционни практики. Независимо от печалбите, които би донесла дадена инвестиция, ако нещо, свързано с емитента на дадена ценна книга, ни притеснява, не искаме да допринасяме за неговото допълнително обогатяване", разяснява Петкова.

Тя не е привърженик и на агресивната инвестиционна политика. Осреднената доходност за последните две години на фондовете на "Доверие" е между 10 и малко над 12%, което не е максималното на пазара. "Ние се придържаме към умерени нива на риска и предпочитаме да даваме на своите клиенти сигурност, като запазваме стойността на парите им във времето и дори я увеличаваме. В момента разликата в измерителите на риска между отделните пенсионни фондове е в пъти. Силно се надявам, че тази агресивност ще се понижи. Никъде по света фондовете не са места за големи печалби и за краткосрочен престой", подчертава мениджърката на "Доверие".

Технология на подбора

Даниела Петкова държи да избира сама хората, които са на нейно пряко подчинение. "Никога не съм допускала намеса в подбора на хората, с които работя, защото смятам, че и отговорността за този подбор трябва да бъде моя. Затова и рядко се намесвам в избора на подчинени на мои подчинени", разказва Петкова. Тя обаче изисква изборът на хора да се съобразява със системата за подбор в "Доверие", която е написана лично от нея. Кой има шанс да работи в "Доверие"? На първо място това трябва да са приятни хора, да може да се общува с тях, без това да натоварва. "Приятни за мен са хората, които в известна степен като ценностна система се доближават до моята. Хората, които харесвам, а и аз самата се стремя да бъда такава, са умни, честни, открити и отговорни. Да не се поддават на изкушения и да са достатъчно силни да признаят грешките си", обяснява правилата си Петкова. На второ място кандидатите трябва да могат да работят на засилени обороти, да са амбициозни и да нямат чиновнически подход към работата. Освен това в "Доверие" се държи на интелигентността. Тя върви ръка за ръка с образованието - много често, но невинаги. Друго задължително качество за служителите на пенсионно-осигурителната компания е умението да се работи в екип.

Въпреки тези правила дори Даниела Петкова не е застрахована от грешки и си ги признава: "Едва ли има мениджър, който работи със самочувствието, че е безгрешен. Допускала съм грешки, преживявала съм много големи разочарования. Тежко е, защото в известен смисъл това е разочарование от самия себе си."