Отхлабете лимита за трета пенсия, за да няма унизителни старини
Г-жо Петкова, асоциацията на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване се обяви срещу отпадането на данъка от 12% при предсрочно теглене на вноски за втора пенсия и въвеждането на лимит от 60 лв. месечно, които се признават. Защо?
- Хората трябва да разберат, че това се прави в техен интерес. Ние не се страхуваме, че нашият бизнес ще загуби. Колкото и нереално да звучи, дори се отказваме съзнателно от краткосрочни печалби.
Според изчисленията на финансовото министерство годишно. Заради незначителността на тази сума за бюджета, те са решили да има освобождаване от облагане на предсрочно изтеглените вноски. Това обаче върви в комбинация с другото решение да се сложи допълнително ограничение в абсолютна сума - 720 лв. годишно, или 60 лв. месечно на вноските, за които се ползва преференция. Прави се, за да се намали рискът някой да се възползва от липсата на данъчно облагане и да внася по-големи суми.
Те обаче не са съобразили, че сигналът, който би дал този закон, ако няма данък при предсрочно изтегляне, е всеки да си тегли парите в доброволни фондове и да си осребри данъчната преференция. Това беше и спонтанната реакция на много от нашите клиенти, които имат по-високи суми в техните партиди. Някои от тях имат вноски от няколко години и са спестили навремето 29% от тези пари и сега ги получават като чиста печалба.
Какво лошо има в това хората да могат да спестят малко данъци?
- Все пак и с малки по размер суми се получава една голяма данъчна празнина. Ако цялото работещо население реши да се възползва от възможността, какво би се случило? В момента средната работна заплата е 350 лв. и ако се направи 10% вноска месечно, няма да се плати данък върху 420 лв. Ако след 1 година тези хора си ги изтеглят обратно, при 2 млн. работещо население означава, че 840 млн. лв. няма да бъдат обложени. Дори и да приемем средна данъчна ставка от 15%, то държавата би загубила приходи в бюджета от 126 млн. лв.
Това, разбира се, е доста теоретичен вариант, но е възможен. Особено ако пенсионните фондове решат целенасочено да работят в тази насока. При 840 млн. лв. вноски за доброволно осигуряване при средно 5% такса означават 42 млн. лв. приходи за нас.
Излиза, че вие доброволно се отказвате от по-големи приходи?
- Ние наистина се оказахме в много интересна позиция да не защитаваме краткосрочния си интерес. Всичко, което правим, е защото сме дълбоко убедени, че съществуването на данъка при предсрочно изтегляне на сумите е полезно за хората. В техен най-голям интерес е средствата им да стоят в доброволните фондове и да имат достатъчно натрупани пари в индивидуалните си партиди, за да формират значителна втора пенсия.
В противен случай днешното работещо население ще бъде обречено на същата съдба, каквато имат днешните пенсионери, а тя не е за завиждане. Дългосрочният интерес на хората е не да ползват данъчни преференции, а да спестят и осигурят за втора пенсия.
Размерът на държавната пенсия е такъв, че това е един вид социална помощ. Тя е 30% от последната заплата, която човек е получавал. Ако някой се пенсионира с 600 лв. заплата през месец април, то той през май трябва да получава 180 лв. Представяте ли си какъв срив е това, Вярно е, че младите не искат да мислят за старостта, защото са изпълнени с намерения за подвизи. Но всеки, който е изминал по-голям житейски път, си знае, че няма безкраен успех и трябва да залага на сигурността. Пенсионното осигуряване е точно това. С малки по размер суми, но през дълъг период от време се правят спестявания. Така човек може да се докосне до 8-ото чудо на света, както го наричаме във финансовия свят. Това е сложната лихва. Ако човек започне отрано да се осигурява и го прави 20-30-40 години, то в неговата партида ще има много повече отколкото от направените вноски.
Каква част от пенсията на хората в ЕС е от доброволно осигуряване и колко от държавата?
- Нашият пенсионен модел отговаря на международните стандарти. При участие през целия трудов стаж в различните му елементи се осигуряват минимум 70% от последната заплата. 20% са от т. нар. допълнително задължително пенсионно осигуряване и още 20% са от доброволните фондове.
Има обаче и друга особеност. Не всички имат възможност да се възползват от първите 20%, и то чисто законово. Има работещи, които са родени преди 31 декември 1959 г. и те не участват в допълнителното задължително пенсионно осигуряване. За тях остава възможността със собствени средства или с помощта на своя работодател да наваксат чрез допълнителното доброволно осигуряване и от него да си осигурят 40% от доходите. Затова се обърнахме с молба към Министерство на финансите да се стимулира този процес. Заради скоростта, с която трябва да се приеме данъчният закон обаче, това по-скоро няма да се случи. Хубавото е, че се подходи с разбиране и остава възможност при следваща промяна на законодателството.
За какво още се разбрахте на срещата ви с министър Орешарски?
- Излязохме удовлетворени от срещата с министър Орешарски, защото не ни затвориха вратата. Остана съвместно да помислим дали, при положение че ще остане еднократният данък при предсрочното изтегляне, не е разумно да се помисли при внасяне на пари в доброволни фондове от 720 лв. годишно. То може да се замени с друго, което да не е абсолютна сума и не толкова малко. Останахме с надежда тези 720 лв. годишно да се заменят например с 10% от максималния осигурителен доход. Това е величина, която се определя от държавата, но е много повече от 720 лв. и много по-добър вариант от предложения силно ограничаващ режим. Освен това абсолютната сума не може да следва ръста на доходите. Разширяването на сумата, която не се облага при внасяне, ще удовлетвори и хората, родени преди 1959 г., и те ще могат да правят по-големи вноски.
Колко пари има в доброволните фондове и колко са засегнатите от въвеждане на лимит за вноските за втора пенсия от 720 лв. годишно?
- Около 500 млн. лв. Осигуряват се над 500 000 граждани. Лимитът засяга хората, които имат заплати над 600 лв. и правят 10% вноски. Със сигурност не всички ст тях се осигуряват, така че от съществуващите клиенти на фондовете е трудно да се каже колко ще бъдат засегнати. Но ето аз например ще бъда. Имам заплата над 600 лв. и си внасям лични вноски до максимално допустимия лимит 10% от доходите и то в продължение на повече от 12 г. Това правят всички хора, които работят в нашата фирма. Има и много други подобни компании. Все по-разпространен става моделът за осигуряване, при който работодателят подписва договор за вноски в доброволен фонд и дава пари, но с условие и хората да участват с лични вноски. Ние се опитваме да провокираме подобно поведение от работодателите, за Затова всички хора в такива фирми със заплата над 600 лв. ще бъдат засегнати. Общо в България такива със заплати над 600 лв. са между 170-180 хил., или 10% от работещото население. Това са потенциалните клиенти на доброволните фондове.
За радост и не малко хора с по-ниски доходи правят вноски. Те дори по-силно се тревожат за бъдещето си и се осигуряват. Очакваме доходите да растат и все повече хора ще стават със заплати над 600 лв., така че броя на ощетените ще нараства.
Избегна ли се опасността да бъдат изтеглени тези 500 млн. лв. във фондовете и това да доведе до крах на пенсионната система?
- След срещата с министър Орешарски съм спокойна, че това няма да се случи. Вероятно дружествата ще останем с няколко десетки милиони по-малко приходи от неполучени такси, след като се коригира текстът, но истината е, че в дългосрочен план стратегическият интерес на всички ще бъде запазен. 3 а хората е важно, колкото и нелепо да звучи, че ако остане данъкът, ще бъде защитен техният интерес. Това се обяснява трудно, но е факт. Даваме си сметка, че имаме много непопулярна позиция и сме много благодарни на медиите, че ни разбраха правилно.
Допълнителен текст: През миналата седмица асоциацията на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване алармира, че има опасност фондовете да бъдат опразнени заради предвидено в промени на закон премахване на данъка от 12% при предсрочно изтегляне на вноските за втора пенсия.
В комбинация с мярката върви и въвеждане на ограничение от 720 лв. годишно за вноските за допълнително осигуряване.